Millele pöörata tähelepanu failide ettevalmistamisel ja kuidas säästa vahendeid trükitööde tellimuste vormistamisel.
Puutume oma igapäevatöös kokku trükifailide igasuguste valearvestustega, mis raiskavad nii tellija kui töö teostaja aega ja jõudu. Enamik nendest vigadest on tüüpilised ja korduvad päevast päeva.
Lõikeserv
Trükkimiseks küljenduse esitamisel on kõige tavalisem viga lõikevaru (ingl. k bleed) puudumine. Trükitooted trükitakse suurtele lehtedele ja lõigatakse seejärel virnadesse, mistõttu võib väljatrükk lehel olla veidi nihkes. Selleks, et servades ei tekiks valget äärt, ongi vaja lõikevaru. See tähendab, et maketi kõik värvilised elemendid laiendatakse 3 mm võrra toote serva taha nii, et lõikejoon kulgeks väljaspool värvitud piirkonda. See kehtib eriti taustajoonistuste kohta.
1. nõuanne: Kui hakkate trüki jaoks faili ette valmistama, andke talle kohe ette lõikevaru mõõtmed.
Maketi tekst
Tekst, kontaktandmed, logo ja muud olulised elemendid peavad olema servast taandega (see ei kehti taustpiltide kohta), et toote paigutus ei tunduks üle koormatud ja oleks paremini loetav. Voldiku puhul on soovitatav taane servast näiteks 5-8 mm. Vältige kitsaste raamide paigutamist toote serva ümber, eelkõige, kui on ette nähtud kahepoolne trükkimine.
2. nõuanne: Paigutage maketi informatsiooniosa servast kaugemale. Jätke rohkem vaba ruumi!
Veebist allalaetud foto
Kui teil on kahtlusi, kas pilt või foto sobib oma kvaliteedi poolest trükkimiseks, siis saab seda visuaalselt kindlaks teha. Seadke arvutiprogrammis soovitud füüsikaliste mõõtmete jaoks kuvamisparameeter 100% ja vaadake hoolikalt üksikasju. Kui näete selget kujutist, siis jääb see samasuguseks ka väljatrükil. Kui märkate, et jäävad näha pikslid või pilt muutub häguseks ja uduseks, siis fail ei sobi.
3. nõuanne: Kontrollige enne trükki saatmist visuaalselt pildi kvaliteeti.
Vektorfailid
Veel üks oluline moment on seotud materjali trükiks ettevalmistamisega vektorprogrammide abil. Logosid, visiitkaarte ja voldikuid on soovitatav ette valmistada vektorgraafilise redaktoriga Adobe Illustrator. Olenemata sellest, kui palju te vektorkujutist suurendate, te ei näe kunagi piksleid ja loodud logo näeb kvaliteetne välja nii visiitkaardil kui ka suurel ribareklaamil. Adobe Photoshop on kõige populaarsem rastergraafika redaktor ja see on ette nähtud peamiselt kvaliteetsete fotorealistlike piltide, digitaalsete jooniste ja fotode loomiseks.
4. nõuanne: Enne firmastiili väljatöötluse tellimist veenduge, et teile valmistatakse vektorgraafikaga failid, et kvaliteet ei läheks mastaapimisel halvemaks.
Värvus
Moonutatud värvusülekanne. Trükitud kujutis erineb ekraanil nähtavast. On tähtis mõista, et kujutise värvusülekanne toimub kuvaril (värvusmudel RGB) ja paberil (värvusmudel CMYK) erinevate süsteemide abil. RGB-süsteemi värvushaare on CMYK-süsteemi värvushaardest laiem ja selle arvel võib saada küllastunumad ja eredamad toonid. Lisaks sellele mõjutavad trükikandja värvuste moonutusi paberi tüüp ja valgesuse tase ning laminaadi pealekandmine. Veel üks oluline nüanss on toote enda kujundus. Väga heledate küllastunud toonide kasutamine ja naabervärvuste kontrastsuse efekt suurendavad moonutuste ohtu.
5. nõuanne: Kasutage failide loomisel värvusrežiimi CMYK ja paluge enne tiraaži trükkimist teha proovitrükk.
Failide trükiks ettevalmistamise nõuete täielikku nimekirja leiate esitatud lingi kaudu.
Edukaid trükitöid!